Γαλάζιο και Λευκό: Τα χρώματα της Ελλάδας και των Ορυκτών


Περιγραφή κοσμήματος – Έμπνευση

Tο περιδέραιο κατασκευάστηκε στo πλαίσιo της συμμετοχής του Μουσείου στη δράση «21» του εορτασμού των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης με σκοπό να τονιστεί η συμβολή των ορυκτών και κατ’ επέκταση της γεωλογίας στην σύγχρονη τέχνη και στην κατασκευή κοσμημάτων. Το κόσμημα σε όλη του την έκταση είναι πλεκτό μέσω της τεχνικής miyuki bead-weaving. Τα χρώματα που κυριαρχούν στο περιδέραιο είναι το λευκό και το γαλάζιο όπως ακριβώς και στην Ελληνική σημαία. Η έλικα που σχηματίζεται στο κόσμημα με εναλλαγές λευκού και γαλάζιου χρώματος παρομοιάζει τον κυματισμό της Ελληνικής σημαίας. Τα λουλούδια που κρέμονται κατά μήκος του κοσμήματος μοιάζουν με τα φλουριά που κρέμονται σε Ελληνικές παραδοσιακές στολές. Τα ορυκτά που κυριαρχούν στο περιδέραιο είναι η ακουαμαρίνα (aquamarine-γαλάζια ποικιλία βηρύλλου), το μαργαριτάρι και ο αιματίτης. Επίσης, στην πλέξη της έλικας και των λουλουδιών συμμετέχουν κρύσταλλα miyuki μεγέθους 11/ο.

 

Το κόσμημα είναι δωρεά της δημιουργού και βρίσκεται στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου πλαισιωμένο με τα αντίστοιχα ορυκτά της ιστορικής συλλογής ορυκτών και πετρωμάτων. 

Περιγραφή τρισδιάστατου μοντέλου (3D Jewellery design)


Το εικονιζόμενο σετ κοσμημάτων αποτελεί ένα τρισδιάστατο μοντέλο σχεδιασμένο στο JewelCad v5.12. Αποτελείται από κρυστάλλους διαμαντιών σε κοπή τύπου princess cut και από κρυστάλλους ακουαμαρίνα (aquamarine-γαλάζια ποικιλία βηρύλλου) σε κοπή τύπου emerald cut. Τα πετράδια τοποθετούνται πάνω στο κόσμημα μέσω καρφωτικής τύπου bezel. Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το λευκό και το γαλάζιο όπως ακριβώς και στην Ελληνική σημαία ενώ ο σχεδιασμός είναι εμπνευσμένος από την περιγραφή της γεωγραφίας της χαμένης Ατλαντίδας του φιλόσοφου Πλάτωνα. Ο Πλάτωνας αναφέρει ότι η Χαμένη Ατλαντίδα είναι ένα νησί με ομόκεντρες κυκλικές ζώνες και φέρουν κανάλια που ενώνουν διαδοχικές ζώνες. Έτσι και αυτό το κόσμημα αποτελείται από κυκλικές ζώνες διαμαντιών με γαλάζιους κρυστάλλους ακουαμαρίνας που ενώνουν τις διαδοχικές κυκλικές ζώνες. Η ιστορία της Χαμένης Ατλαντίδας έχει ιδιαίτερη σημασία για τους γεωλόγους καθότι η καταστροφή της εικάζεται ότι συνδέεται με την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης. Το νησί της Σαντορίνης και η γεωλογία της περιοχής επί χρόνια αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο έρευνας διάφορων επιστημόνων και κυρίως των γεωλόγων αφού διεύρυνε τις γνώσεις τους πάνω σε διάφορους κλάδους όπως την ηφαιστειολογία, τεκτονική γεωλογία, ορυκτολογία, πετρολογία, σεισμολογία, ωκεανογραφία, παλαιοντολογία, τεχνική γεωλογία κ.α.

 

Μαρία Νικοπούλου: Η Μαρία Νικοπούλου γεννήθηκε 23 Ιουλίου το 1996 και αποφοίτησε από το Τμήμα Γεωλογίας του Α.Π.Θ. τον Ιούλιο του 2019. Η ειδίκευσή της είναι πάνω στην γεμολογία και σπουδάζει παράλληλα στο Γεμολογικό Ινστιτούτο της Αμερικής (GIA). Οι μεταπτυχιακές της σπουδές αφορούν την διάγνωση φθοράς υλικών πολιτιστικής κληρονομιάς και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από την αναγνώριση και τον χαρακτηρισμό πολύτιμων λίθων. Από ηλικία 14 ετών ξεκίνησε να φτιάχνει τα πρώτα της κοσμήματα ενώ κατά τη διάρκεια των σπουδών της ασχολήθηκε ενεργά με τον σχεδιασμό κοσμημάτων και την Ιαπωνική τέχνη της χαντροϋφαντουργικής (bead-weaving). Κύρια πηγή έμπνευσης της είναι τα άνθη και ο ιμπρεσιονισμός.

 

 

Θερμές ευχαριστίες εκ μέρους της Επιστημονικής Επιτροπής του Μουσείου προς την δημιουργό Μαρία Νικοπούλου, MSc γεωλόγου καθώς και προς τους συναδέλφους αναπληρωτές καθηγητές Λαμπρινή Παπαδοπούλου και Βασίλειο Μέλφο.

Γαλάζιο και Λευκό: Τα χρώματα της Ελλάδας και των Ορυκτών Read More »

Η προϊστορία του ελλαδικού χώρου σε ένα Μουσείο

Ίσως είναι το σπουδαιότερο εύρημα παλαιοανθρωπολογίας που έχει βρεθεί ποτέ στη χώρα μας. Μαρτυρά την ταπεινή μας καταγωγή και πώς ο προϊστορικός άνθρωπος έζησε και εξελίχθηκε πριν από 200.000 χρόνια. Το κρανίο του ανθρώπου των Πετραλώνων, βρέθηκε στο ομώνυμο σπήλαιο της Χαλκιδικής, και αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δείγματα παγκοσμίως που βρέθηκαν στον ελληνικό χώρο. Aνήκει στο ίδιο είδους με τον άνθρωπο της Χαϊδελβέργης, και οι επιστήμονες το κατατάσσουν σε ένα εξελικτικό στάδιο μεταξύ του Homo erectus, δηλαδή του όρθιου ανθρώπου με τον homo sapiens.

Το κρανίο των Πετραλώνων ανήκει στη συλλογή του Μουσείου Γεωλογίας Παλαιοντολογίας και Παλαιοανθρωπολογίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης  όπου και φυλάσσεται. Το μουσείο, ένα από τα παλαιότερα της Ελλάδος, περιλαμβάνει πλούσιες συλλογές απολιθωμάτων, προϊόν πολυετών ανασκαφών, ανάμεσά τους η παλαιοντολογική συλλογή σπονδυλωτών οργανισμών.

Η διευθύντρια του μουσείου και δόκτωρ Παλαιοντολογίας, Ευαγγελία Τσουκαλά, κουβαλά στο ενεργητικό της περισσότερα από 30 χρόνια ερευνών. Η σκαπάνη της έφερε στο φως εκατοντάδες ευρήματα, πολλά από τα οποία ανακαλύφθηκαν από του ερευνητές του μουσείου στο σπηλαίο των Πετραλώνων, μαζί με τον προϊστορικό άνθρωπο. Το σπήλαιο των Πετραλώνων κατοικήθηκε από τις αρκούδες, τα λιοντάρια και τις ύαινες.

Η Μεσόγειος ήταν ανέκαθεν ένα «εργαστήριο» ανάπτυξης ειδών και ένα μέρος κομβικό για την εξέλιξη της ζωής στο βορειοανατολικό ημισφαίριο. Η Ελλάδα διαθέτει ορισμένα από τα σημαντικότερα απολιθώματα στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής. Τα δείγματα που κατά καιρούς ανακαλύπτονται στον ελλαδικό χώρο περιλαμβάνουν απολιθώματα προϊστορικών αλόγων, βοοειδών, ελαφοειδών, προβοσκιδωτών, σαρκοφάγων και χελωνών, ηλικίας περίπου οκτώ εκατομμυρίων ετών.

Η εξέλιξη των σπονδυλωτών πάνω στη γη ξεκίνησε πριν από 500 εκατομμύρια  χρόνια. Τα απολιθώματα που βρέθηκαν στην Ελλάδα ανήκουν σε ζώα που βρέθηκαν μόλις πριν 20 εκατομμύρια χρόνια. Η εξήγηση είναι απλή.

Αν και τα ευρήματα των απολιθωμάτων στον ελλαδικό χώρο μαρτυρούν την μακρά προϊστορία μας, η παλαιοντολογία δεν έχει προς το παρόν βρει τη θέση της στην Ελλάδα, καθώς δεν υπάρχει μουσείο ενώ απουσιάζει από όλα τα στάδια της εκπαίδευσης.

Η προϊστορία μας είναι το ίδιο σημαντική με την ιστορία μας. Αυτή τη στιγμή στον ελλαδικό χώρο έχουν δημιουργηθεί 22 παλαιοντολογικές εκθέσεις στους τόπους όπου in situ βρέθηκαν απολιθώματα. Οι περιοχές αυτές μπορούν και πρέπει να γίνουν πόλος έλξης επισκεπτών, αναδεικνύοντας τη δυναμική μιας επιστήμης που δεν πεθαίνει ποτέ.

Πηγή: https://www.ert.gr/roi-idiseon/i-proistoria-toy-elladikoy-choroy-se-ena-moyseio-video/

Η προϊστορία του ελλαδικού χώρου σε ένα Μουσείο Read More »